fredag 6 juli 2012

Ökat hat mot Obama för införandet av allmän sjukvård

I landet USA, som ofta betraktas som ett "kristet" land, ökar hatet mot Obama (trots att han står mer till höger än svenska moderaterna) för införandet av allmän sjukvård och höjda skatter:


http://www.frihetssmedjan.se/2012/06/hatet-mot-president-obama/

Hur går detta ihop? Är Gud höger eller vänster politiskt? Jag tror att en bit av sanning finns i olika synsätt så det går inte att säga direkt. Men ang. allmän hälso och sjukvård, så kan jag inte se annat än att införandet av allmän hälso och sjukvård går i linje med ett bibliskt synsätt:

Luk. 10:25:

Men en lagklok stod upp och ville snärja honom och sade: “Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?” Då sade han till honom: “Vad är skrivet i lagen? Huru läser du?” Han svarade och sade: “‘Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.’” Han sade till honom: “Rätt svarade du. Gör det, så får du leva, Då ville han rättfärdiga sig och sade till Jesus: “Vilken är då min nästa?” Jesus svarade och sade: “En man begav sig från Jerusalem ned till Jeriko, men råkade ut för rövare, som togo ifrån honom hans kläder och därtill slogo honom; därefter gingo de sin väg och läto honom ligga där halvdöd. Så hände sig att en präst färdades samma väg; och när han fick se honom, gick han förbi. Likaledes ock en levit: när denne kom till det stället och fick se honom, gick han förbi. Men en samarit, som färdades samma väg, kom också dit där han låg; och när denne fick se honom, ömkade han sig över honom och gick fram till honom och göt olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna och förde honom till ett härbärge och skötte honom. Morgonen därefter tog han fram två silverpenningar och gav dem åt värden och sade: ‘Sköt honom och vad du mer kostar på honom skall jag betala dig, när jag kommer tillbaka.’ — Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?” Han svarade: “Den som bevisade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus till honom: “Gå du och gör sammalunda.”

Dessutom står det i Matteus kap. 25 vers 31:

"När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. 32Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. 33Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. 34Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. 35Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, 36jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ 37Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? 38När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? 39Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ 40Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’
41Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. 42Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, 43jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ 44Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ 45Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ 46Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”

Utifrån ovanstående bibelställen har jag svårt att förstå att det "kristna" USA är emot en allmän sjukvårdsförsäkring. 
Nu tycker ju ofta yttersta högern i USA att den offentliga sektorn skall drivas utifrån människans eget ansvar, med egna försäkringar etc. Men det är svårt att få ihop detta med en kristen syn. I ovanstående bibelberättelser handlar det om att ge hjälp till den som behöver. Nu är det ju så att allting har två sidor. Bibeln talar också i högsta grad om det egna ansvaret. Sjukvårdskostnaderna skulle vara enorma om man inte tar något som helst eget ansvar för sin egen hälsa, t.ex. i fråga om kostvanor och motion.
I Sverige har vi betydligt högre skatt än i USA, och det ses som självklart med en allmän sjukvård. Detta system har en grund i Bibeln, där det i gamla testamentet förelades att Guds folk skulle betala tionde som världens första skattesystem. Nu betalar vi skatter som är högre än 10 %, men det täcker också mer gemensamma utgifter i samhället än det ursprungliga syftet som förutom en procent till prästerna och templet, gick till utsatta och fattiga människor som inte hade en möjlighet att försörja sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar