Här är en intressant artikel som skrevs nyligen på bloggen "religionsvetenskapliga kommentarer" angående vår tids väckelse; coaching och lekmannaterapi:
Religionsvetenskapliga kommentarer: Coaching och lekmannaterapi – en modern väckelse?: Att vara deprimerad, stressad eller oinspirerad på arbetet – eller bara vanlig – ses i dag som en brist. Utanför kyrkans själavård och den...
Författaren skriver: "Men
vad händer med den individen som inte hittar sin ”inre potential”, blir av med
stress eller blir framgångsrik?". Det har under ett antal år varit populärt med "positivt tänkande" inom olika sammanhang, både i kyrkor från USA, och inom populärpsykologin etc.
Barbara Ehrenreich, har skrivit boken:
"Gilla läget : hur allt gick åt helvete med positivt tänkande"http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173433349
"Med optimism och
framåtanda kan man vinna en hel värld och uppnå rikedom och lycka. Så
lyder det framgångsrecept som gjort sitt segertåg över hela västvärlden.
Barbara
Ehrenreich tröttnade när hennes läkare uppmanade henne att se sin
cancersjukdom som en gåva. I Gilla läget visar hon hur det positiva
tänkandet lurat amerikanerna i grunden. Hon ifrågasätter att odlandet av
framgångsmyter är lösningen på problemet. Tvärtom bidrog frånvaron av
kritiskt tänkande till den djupa ekonomiska krisen i USA."
Här är ett klipp från ”http://www.svd.se/kultur/litteratur/pa-korstag-mot-positivt-tankande_5142721.svd
Barbara Ehrenreich skriver att ”Dålig vetenskap kan alltså ha
varit grundorsaken till cancer på samma sätt som vetenskapen om positivt
tänkande plågade mig under hela min sjukdomstid.
Men sjukdomen – och i den meningen var det väl positivt
– satte henne på spåret och nu har hon skrivit en rasande uppgörelse
med positivt tänkande som det formuleras i bland annat
självhjälpsböcker. Hon analyserar hur företeelsen/ideologin som en
cancer (ursäkta jämförelsen) letar sig in i alla delar av
samhällskroppen: vetenskapen, ekonomin, religionen och politiken. Hon
är, som sin kollega i den samhällskritiska branschen, Michael Moore,
skarp, rolig och ironisk men där Moore går fram med baseball-trä
använder sig Ehrenreich snarare av snärtig ridpiska.
Ehrenreich är väl medveten om bilden, och självbilden, av den
positiva amerikanen och hon förnekar inte att det till exempel i sociala
situationer är bra att vara positiv. Det är inte vad hon vill åt, utan
bedrägeriet, den allomfattande rätta läran och mobbningen som blivit en
så påtaglig del i rörelsen för positivt tänkande. Hon finner det i
megakyrkorna där det predikas att Gud vill att Du ska bli rik och en av
de få som blir rika är den predikande pastorn. Hon ser det i böckernas
förenklade och förvanskade budskap att alla problem ligger hos dig själv
och med positivt tänkande kan du ändra på allt. Hon förfäras när en så
kallad motivationstalare utropar ”Negativa människor suger!” och ger
rådet: undvik dem till varje pris. När samma tankar blir en del av
näringslivet och politiken, så att de med avvikande mening mobbas eller
rentav avskedas för att de för in negativa (läs kritiska) tankar i
verksamheten, är det riktigt illa ställt.
Ehrenreich går noggrant tillväga, söker de historiska
rötterna till denna amerikanska rörelse och finner den i opposition mot
de tidiga europeiska invandrarnas kalvinism. Det var i reaktion mot den
puritanska arbetslinjen (allt annat än arbete och religion var synd) som
Phineas Parkhurst Quimby framgångsrikt lanserade sina idéer om livet
och lyckan. De attraherade en kvinna ur medelklassen, Mary Baker Eddy,
och tillsammans skulle de revolutionera det amerikanska tänkandet runt
1860-talet. Eddy kom senare att grunda rörelsen Christian Science vars
lära var att ”det inte finns någon materiell värld bara Tanke, Sinne,
Ande, Godhet, Kärlek eller som hon sa med nästan ekonomiska termer
’Tillgång’”.
Dessa tankar, att sjukdomar, fattigdom och umbäranden av alla de slag
egentligen inte existerar annat än i tanken och således kan tänkas
bort, leder rakt in i det sena 1900-talets frälsningslära positivt
tänkande. Men nu är, som Ehrenreich skriver, omfattningen, inflytandet
och konsekvenserna helt andra. Det har brutaliserat arbetslivet och
varit en bidragande orsak till den omfattande låne- och bostadskrisen.
Mina reflektioner över detta, är att de moderna New Age-tankarna om positivt tänkande har slagit igenom även inom kyrkor på senare år. Visst är det bättre att vara rik, frisk och lycklig än tvärtom. Det är ju inte något att sträva efter att vara fattig, sjuk och olycklig. Men vad händer med den som "tänkt rätt", eller som bett till Gud om att bli frisk, som ger av sitt överflöd, och ändå förblir sjuk eller fattig? Är inte risken stor att personen känner det som att det beror på henne själv, och att personen faller in i depression när verkligheten ligger långt från idéalet?
I detta ämne så ringer bibelordet: "sanningen skall göra er fria" (Johannes kap. 8 vers 32) i mina öron.
För fördjupning så vill jag hänvisa till Sven Reichmans litteratur som finns att tillgå för fri nedladdning, t.ex. böckerna "prestationslös tro" eller "allt är inte Gud som glimmar":
lhttp://uttrycket.se/download.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar