http://religionsvetenskapligakommentarer.blogspot.se/2012/07/starkt-stod-for-religionsfriheten.html?showComment=1341809391138#c6134984026124207322
"Starkt stöd för religionsfriheten
I
SOM-institutets nya rapport I framtidens
skugga (Red. Annika Bergström, Lennart Weibull och Henrik
Oscarsson, Göteborg 2012) som vi har
skrivit om tidigare här
på bloggen återfinns dels ett kapitel om världsreligionerna i Sverige och
dels ett kapitel om svenskars attityder till invandring. Det senast kapitlet som
är författat av professor Marie Demker från Göteborgs universitet visar bland
annat att det finns ett stort stöd för mottagandet av invandrare och flyktingar
i Sverige. Graden av utbildningsnivå är avgörande och den som har en längre
utbildning är generellt sett mer positiv till mottagandet av flyktingar.
Det
finns också ett omfattande stöd bland svenskar för religionsfrihet för
invandrare enligt rapporten. Demker sammanfattar resultaten genom att skriva: ”63 procent av svenska folket
anser att det är helt eller delvis riktigt att invandrare fritt skall kunna
utöva sin religion i Sverige” och endast 13 procent anser att påståendet
att invandrare fritt skall kunna utöva sin religion i Sverige är ”helt
felaktigt” (s. 97).
De som sympatiserar med Sverigedemokraterna avviker
från ovan nämnda mönster och till skillnad från övriga partisympatisörer är
dessa negativa till både flyktinginvandring och invandrares möjlighet till
religionsfrihet enligt Demker. Endast fyra procent av de tillfrågade i undersökningen skulle dock
kunna tänka sig att jobba aktivt för att stoppa invandringen jämfört med 57
procent som skulle tänka sig att engagera sig i arbetet mot rasism. Till
skillnad från tidigare undersökning innehåller 2011 års rapport också frågor om
invandring som hotbild. Om detta område skriver Demker:
”Resultaten tyder på att det finns en mindre andel
svenskar som tydligt uppfattar invandring som ett problem och som hotande
samtidigt som man inte heller litar på den svenska mediebilden av invandringens
konsekvenser. Av de svarande uppger 10 procent att invandringen är ett hot mot
svensk kultur och svenska värden, 16 procent anger att de ”känner många” som
tycker att invandringsproblemen är den viktigaste samhällsfrågan och 23 procent
litar inte på att svenska medier ger en sanningsenlig bild av invandringens
problem.” (s. 100)
Av Sverigedemokraternas
sympatisörer anser 90 procent att invandringen utgör ett hot mot svensk kultur
och svenska värderingar. En negativ attityd till flyktinginvandring samvarierar
också med en uppfattning om att invandring är ett samhällsproblem och att media
inte berättar ”sanningen” om detta problem. Framför allt är det äldre personer (65-85
år) som omfamnar dessa uppfattningar och de negativa uppfattningarna samvarierar
även med längd på utbildning. Sammanfattningsvis pekar Demker på att ”Sveriges
befolkning blir alltmer generös i relation till invandring och allt mer
tolerant i relation till invandringens konsekvenser” (s. 103).
Demkers
kapitel visar
på ett tydligt sätt att den stora majoriteten av svenskar är positiva
till
invandring och dess konsekvenser. Vad som avses med dess konsekvenser
utöver en
positiv attityd till religionsfrihet är dock oklart. Samtidigt är det
tydligt
att ett mindre antal svenskar – i huvudsak de som sympatiserar med
Sverigedemokraterna – är negativa till samma utveckling. Dessa tenderar i
högre
utsträckning vara negativa till medias bevakning av frågor som uppfattas
röra invandring
och dess konsekvenser. Samtidigt som det finns en utbredd skepsis
gentemot
media bland denna population är det rimligt att anta att det är de som
sympatiserar med invandringsfientliga åsikter som också tar del i
diskussioner
och kommentarfält i sociala media när dessa frågor debatteras. Huruvida
detta antagande är korrekt eller
inte är en viktig forskningsuppgift inför framtiden. Kanske
SOM-institutet skulle kunna infoga ett antal frågor som rör detta fält i
nästa års undersökning.
Avslutningsvis tycks
det vara den stora majoritetens tystnad som skapar en känsla av att negativa
uppfattningar gentemot invandrare och deras religionsutövning dominerar. Hur
kommer det sig att den stora majoritetens åsikter sällan framkommer i media och
vilka effekt har denna tystnad på det offentliga samtalet? Så vem representerar vem
i den mediala och samhälleliga debatten?
Göran Larsson,
professor i religionsvetenskap, Göteborgs universitet"
Mina reflektioner är att den stora majoritetens tystnad kan bero på att vi redan har en större invandring än våra grannländer, och därför inte protesterar mot för lite invandring. Sedan tror jag att frågeställningen är för allmän. Man kan vara positiv mot inflyttning av folk från andra länder, som bidrar till den svenska ekonomin och som är allmänt trevliga och skötsamma, samtidigt som man kan vara negativ till inflyttning av folk som inte bidrar till ekonomin, eller som inte vill följa svenska lagar.
Frågeställningen om invandrare fritt skall kunna utöva sin religion, är också för vagt ställd. Menar man rätten att utöva sharialagar i Sverige?
Själv har jag träffat invandrare som uttryckt att de flyttat från det religiösa förtrycket i hemlandet, för att sedan mötas av samma förtryck från hemlandets religiösa i Sverige. Svenska samhället har inte underlättat för dem att slippa ifrån detta. I Sverige tar man ofta för givet att alla muslimer önskar samlas i en moské med vilken inriktning av Islam som helst (t.ex. Saudi-arabisk wahabism, som är den strängaste formen). Jag har den erfarenheten att åtskilliga muslimer hellre går in i en svensk kyrka, än till en moské. Diskussionen om skolavslutningar skall få föras i kyrkor, brukar föras av svenskar som säger sig tala för muslimerna, men inte av muslimerna själva. Muslimerna har det inte lätt om de vill byta religion, vilket är förenat med dödsstraff enligt Koranen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar