tisdag 26 juni 2012

Hur kan man veta något om Gud?

 Hur kan man veta om Gud finns, och i så fall något om Guds karaktär?


I Paulus brev till Romarna kapitel 1 vers 19 kan man läsa:

"Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom."

Igår var en helt underbart solig och vacker dag. Jag njöt av semestern och naturen. Enligt Bibeln har Gud skapat allt, både jorden, naturen, djuren och människan. I dessa verk kan man se vem Gud är, att Gud är god. Sedan har ju människan fått ansvar att förvalta det som finns på jorden. Något som vi gillar min make och jag är att forma en naturtomt på landet. Vi lägger ner rätt mycket tid på det. Tomten ser ut att vara helt naturlig, men det ligger ändå mycket arbete bakom. Annars hade den varit full av tistlar, brännässlor och annat. Nu blir den bara allt vackrare, tack vare de växter som finns naturligt och som ansas fram. Vi människor har getts möjlighet att forma det skapade. Tacksamhet och glädje över detta tror jag är en nyckel till glädje i livet. 


Den ovanstående bibelversen ser jag som en möjlighet för de folk i världen som aldrig hört talas om Bibeln eller Jesus, att ändå få möjlighet till frälsning.Tron är inte en intellektuell sak, utan tränger djupare än så, in i hjärtat genom tacksamhet.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar