På
Newsmill framfördes en diskussion av Fredrik Segerfelt om att man borde införa fri rätt
till inflyttning till Sverige för alla som vill i hela världen, men
att man i så fall inte skulle ge människorna några bidrag utan de
skulle försörja sig själva genom eget arbete. http://www.newsmill.se/artikel/2012/06/14/egoism-bakom-krav-p-minskad-invandring
När
jag läser diskussioner där jag inte får ihop logiken, anstränger
jag mig för att förstå hur personen tänker, men i detta fall får
jag överhuvudtaget inte ihop ens en logik. Tänker sig författaren
verkligen att man skall ha mängder av människor från hela världen
boendes på gatan, ev. med barn, utan någon rätt till bidrag och
försörjning? Hur skulle ett sådant samhälle se ut? Han menar att
de enbart skall försörja sig på eget arbete i så fall. Men hur
lätt är det att flytta in till ett främmande land och börja
försörja sig på en gång? Man måste ju då ha ett mycket stort
kapital eller någon sorts internationellt företag. Att redan ha ett
arbete som väntar på en när man kommer hit, kan ju redan i
dagsläget resultera i ett uppehållstillstånd.
Författaren
till artikeln menar alltså att om vem som helst har rätt att flytta
till Sverige utan att därmed vara berättigad till några bidrag,
att barnkonventionen då inte skall gälla? Vuxna som har barn som
medflyttar, eller föder barn i Sverige som inte kan försörja sig
själva, skall ändå inte ha rätt till några bidrag menar
författaren i så fall? Hur menar han då? Skall de arbeta med att
tigga på gatorna? Var skall de bo någonstans om de inte har någon
inkomst? Författaren måste ju mena att de först har rätt att
flytta hit, och sedan försöka ordna sig en försörjning. Och om
det inte lyckas? Vem tror att det är lätt att lyckas med detta? Vad
är skillnaden i författarens förslag med att komma hit på
turistvisum och försöka hitta ett arbete under tiden, eller att
ansöka redan från hemlandet om arbetstillstånd om man redan är
erbjuden ett arbete vilket nu är möjligt med nuvarande
lagstiftning?
Artikeln
i Newsmill ger inga svar på dessa frågor. Jag ser förslaget som
fullständigt ologiskt. Samtidigt finns det en god tanke och avsikt i
artikeln, som jag också ser som lite typisk svensk med en lång
kristen (kanske ibland nu bortglömd) tanketradition. Den kristna
tanken att bry sig om hur andra har det och inte enbart kretsa kring
sitt eget liv. Jesus säger ju till den rike mannen som frågar vad
han mer skall göra då han redan följer allt i lagen till punkt och
pricka, är att “gå och sälj allt vad du äger, och kom sedan hit
och följ mig..” Vad betyder detta för mig idag? Betyder det att
jag verkligen skall bli fullständigt utblottad och inte ha något
eget ägande överhuvudtaget? Betyder det att vi som svensk nation
skall utjämna de ekonomiska skillnaderna i hela världen så att
alla blir lika fattiga?
I Nya
Testamentet levde den första kristna kyrkan så. Man trodde att
slutet var nära, och delade alla tillgångar med varandra. Gud såg
mycket strängt på den som försökte hålla undan något för egen
del, som i berättelsen om Ananias och Zafira som föll döda ner
till marken när de ljög om att de inte höll undan något. Det
skiljer sig mycket från den teologi där rikedom och välstånd
snarare ses som en välsignelse och gåva från Gud. Rikedomen skulle
försvinna mycket snabbt om man följde Jesu uppmaning till den rike
mannen om att sälja allt vad man äger och ge åt de fattiga.
Hur
ställer jag mig då till detta som kristen? Jag klagar aldrig på
skatten, som jag ser det har den ett ursprung i Guds bud i gamla
testamentet om att Israels folk skulle samla in 10 % för att kunna
ta hand om främlingar, faderlösa och änkor som inte kunde försörja
sig själva. Svenskarna är ju mycket benägna att betala hög skatt
för att jämna ut skillnader i samhället. Det är ju fantastiskt
att bo i ett sådant land med en sådan inställning tycker jag.
Samtidigt finns det ju någon gräns eftersom behoven i världen är
oändliga. Behöver jag ha dåligt samvete om jag inte ger pengar
till tiggare? Jag tycker inte det. Om jag ger till tiggare har jag
överhuvudtaget ingen aning om hur den personens situation ser ut.
Socialtjänsten administrerar min skatt till att fördela samhällets
gemensamma resurser på ett rätt sätt. Det kan vara lätt att ge
till en tiggare för att själv känna sig god när man ser personen
framför sig. Att betala skatt som också delvis går till människor
i nöd, eller till en hjälporganisation, blir mer anonymt. Men jag
ser samhällets myndigheter som Guds redskap att på ett rättfärdigt
sätt bistå de människor i samhället som behöver stöd.
Allting
har två sidor. Jag tror att den kristna förkunnelsen som jag har
med mig i bagaget mer talar om skyldigheten att dela med sig till den
fattige, än om personens eget ansvar att bidra till sin egen
försörjning. Vem har hört någon predikan från 2 Tess 3:10 om att "När vi (Paulus) var hos er, gav vi er också den föreskriften att den som inte vill arbeta inte heller skall äta"? Viktigt att betona ordet
VILL. Det finns ju människor som pga. handikapp överhuvudtaget inte
kan arbeta. Det finns också tyvärr hinder av arbetspolitiska
orsaker. Hur som helst..om man bara talar om rättigheter och inte
skyldigheter så får man inte med helheten. Kristendomen blir då
“dumsnäll”. Svensken betraktas ju ibland som lite blåögd och
lättlurad.
Min
egen tolkning av Jesu ord till den rike mannen (Luk 18:22 "Jesus hörde det och sade till honom: Ett fattas dig ännu. Sälj allt vad
du äger och dela ut till de fattiga. Då skall du få en skatt i himlen,
och kom sedan och följ mig":) är att få honom att inse att han
aldrig i egen kraft har möjlighet att uppfylla Guds krav på
människan. Kraven, om än goda för att uppnå ett gott samhälle, är omöjliga att uppfylla helt och fullt. Hur ofta har man inte
själv insett att hur man än försökt att göra rätt, så lyckas
man ändå inte? Paulus uttrycker ju också detta ”Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag" (Rom. 7:19).
Det
är liksom meningen för att bli beroende av Guds nåd. Paulus säger
ju ”Jag förkastar inte Guds nåd. Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves" Gal. 2:21.
Jag
kan ändå inte komma ifrån att Guds krav på människan inte skulle
påverka mitt förhållningssätt till pengar. Jag tror inte på att
utblotta sig själv, eller den svenska nationen, för att utjämna
alla skillnader i världen. Då skulle man snart inte kunna stödja
någon alls överhuvudtaget.
I
Sverige kanske vi inte heller är så rika som det verkar när man
ser sig omkring på alla fina bostäder etc. Men vad som kan skilja,
enligt min lilla erfarenhet från utlandsvistelse i u-land, är att i
ett fattigt land bor man hemma tills man sparat ihop pengar till en
egen bostad, som man sedan bygger ev. på föräldrarnas tomt. Det är
inget alls självklart att bo i en belånad bostad.
I
Sverige är det inte så. Här lånar man ofta maximalt enligt
bankens lånelöfte och köper största möjliga bostad. Det innebär
att bankerna i princip äger det mesta av svenskarnas bostäder.
Bankerna är heller inte så intresserade av att man amorterar på
bostaden inom rimlig tid. Då förlorar ju banken ränteinkomster. Vi
är kanske inte så rika som det verkar? Kanske man skulle tänka om
här. Jag och min make bor på ovanligt liten yta (i svenska ögons
mått), inte för att vi inte skulle kunna låna mer pengar och bo på
större yta. Men vi vill inte vara belånade upp över öronen. Som
nation borde man också tänka så, att inte leva på framtida
generationers inkomster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar