söndag 29 januari 2017

Är Gud ett monster?

Ateister brukar ibland argumentera mot kristen tro utifrån teodicéproblemet (att Gud inte både kan vara allsmäktig och samtidigt god), ungefär så här, där en ateist som anser att Gud är ett monster intervjuas här

Jag har förr inte kunnat förstå varför ateister tror att kristna har en sådan syn som ateisten framför, alltså att Gud skulle orsaka allt lidande i världen, och ännu värre att detta skulle vara ett straff för synder. Jag har senare förstått att det finns kristna i världen som tror så. Jag kopplar inte alls detta till kristendom, men kan se det ibland i religioner, där människor tar till maktmedlet gud och religion för att utöva ondska.

Jag är ju uppvuxen inom pingst, där teologin i denna fråga ser ut ungefär som i Ulf Christianssons sång "pappa vem har gjort" av gruppen  Jerusalem 

Mycket av det lidande (men inte allt) skulle undvikas om människan handlar annorlunda. Många människor, särskilt kvinnor och barn globalt sett, råkar ut för lidande genom andra människors ondska. Men man kan också lida pga. egen ondska. Jag såg nyligen ett program på kunskapskanalen om läkaren Mukwege på Kunskapskanalen som opererar flickor som våldtagits. Läkaren är son till en pastor, och har en mycket kristen inställning tycker jag. Han betonar att det inte är en skam att ha blivit våldtagen som flickorna tror. och försöker förändra inställningen i samhället där man förskjuter kvinnor och barn från sina familjer pga. skam. Mukwege som är pingstvän (i alla fall har han predikat på Nyhemsveckan och verksamheten stöds ekonomiskt av PMU) har samma synsätt som i den teologi jag känner igen att Gud inte har orsakat detta lidande, utan att det beror på människors ondska.

Mycket lidande skulle kunna undvikas om människor handlade annorlunda. Det kan vara alltifrån att undvika kusingifte som kan orsaka extremt svårt handikappade barn (jag har mött flera föräldrapars oerhörda lidande i dessa situationer som gripit tag i mig). Mycket parasiter i vatten skulle kunna undvikas om jordens tillgångar sköttes om bättre genom människan. Orkaner och naturkatastrofer kunde undvikas genom att inte skövla natur, etc. Krig beror uppenbarligen på människors verk, men det betyder inte att den som drabbas skulle vara straffad av Gud, lika lite som ett offer som är utsatt av en kriminell, eller drabbas av sjukdom heller skulle vara straffad av Gud. Man kan visserligen försöka hitta en mening mitt i lidandet, för att orka med detta. Men det betyder inte att Gud har orsakat lidandet. Då kommer man fram till själva kärnan i teodicéproblemet, att om Gud inte har ansvar/har orsakat lidandet, då är inte Gud allsmäktig ( i den betydelse att Gud skulle ha styrt i detalj varje händelse i tillvaron). Jag är ingen teolog, så jag kommer inte heller att försöka svara på den frågan. Inom pingstteologin så anser man här att det är djävulen som är skyldig och orsakar lidandet. Motargumentet inom teologin är att man då tror på två gudar, och kristendomen är ju som bekant monoteistisk.

Min slutsats här är att jag inte har för avsikt att komma fram till en teologisk förklaringsmodell. Jag har inte sett någon sådan modell som heller förklarar dessa frågor. Jag kan därför heller inte säga att jag är bokstavstroende kristen, eftersom jag bara kan anamma det som jag kan finna en rimlig förklaring på, och har nog en ganska pragmatisk praktisk syn på tillvaron. Jag kan dock inte se någon bättre ideologi eller förklaringsmodell än den bibliska på tillvaron och tror att kristendomen är den bästa grunden för att skapa ett harmoniskt och lyckligt samhälle om de instruktioner som finns i bibeln följs, men eftersom jag vanligtvis jobbar mestadels med juridik inom mitt jobb, så möter man på exakt samma problem i bibeltolkningen som i tolkning av rättspraxis, att det kan tolkas olika utifrån olika skriftställen och att man måste utgå från avsikten och helheten, annars hamnar man fel.

1 kommentar:

  1. Gud har ej skapat upplevelser åt människan ej lärt skrifter till människan!! Gud finns men är ej en upplevelse som kränker den fria viljan/Religionerna är motbevisade!! det är bara till att titta in på min facebook sida som bevisar hur upplevelser förljuger människan.
    ta bara detta med att eran gudsupplevelse skulle vara sanningssägande. sanning lärande.
    även detta kan motbevisas idag.
    lärorna detta kommer med ej lära sanningen!!

    ta tex dessa sataniska upplevelser vi lärs vara rädda för genom tre olika skrifter.!!
    dessa som enligt skrifterna kan skada döda människor.
    ja även enligt bibeln ej bara tora eller koran.
    bibeln säger att man ska passa sig för satan då han kan sluka människan!!! löjligt.!!!
    Nej satans finns ej!! upplevs dock av troende satanister.
    Troende judar.
    Troende muslimer.
    Och troende kristna och även icke troende människor i olika grad upplevelser sådana upplevelser.!!

    upplevde själv sådant under många år.!! frigjorde mig själv ifrån sådana upplevelser.
    De upplevelser av satan eller av änglar är bevisligen falska upplevelser.
    Skriver själv om en del sådant som jag kommit fram till genom att ha upplevt och frigjort mig från upplevelser.
    På Bla min facebook sida.
    Har ni kristna något ansvar ifråga om att undersöka er fram till sanning ifråga om dessa upplevelser av både änglar och djävul.??
    undersöka det jag påstår.!!
    Att dessa upplevelser ej skapat människan och att sådant går att bevisa idag.!!
    https://www.facebook.com/veijo.impola/

    SvaraRadera