söndag 29 juni 2014

Almedalen och feministiska partier

Ser lite på TV och hör den sympatiske Stefan Löfven tala om att socialdemokraterna varit ett feministiskt parti de senaste 25 åren. Finns det något parti som säger att de inte är feministiskt? Jag minns att Alf Svensson svarade på frågan att han inte behöver någon annan ideologi än den kristna. Själv är jag inte partipolitisk. Jag håller med alla partier till viss del. Men jag tycker att Alf Svensson har en särskild poäng i att betona den kristna ideologin, som jag själv ser mer lyfter upp kvinnans ställning än någon ideologi i världen gör.

Varför då? Begreppet feminism betyder olika saker för olika personer och behöver som allt annars definieras vad man menar. Själva ordet tycker jag syftar till att kvinnor är ett mer framstående kön än det manliga, vilket jag uppfattar många besvikna kvinnor som väljer att ändra sin sexuella läggning från heterosexualitet till homosexualitet (lesbiskhet) gör - vilket anses vara möjligt för kvinnor men inte för män. Därför är jag tveksam till ett sådant begrepp.

Varför är då kristendomen en bättre "ideologi" än feminismen? Svaret är Agapekärleken som har sitt ursprung från Gud. Så länge människan inte drivs av Guds kärlek och nåd, blir relationer en ständig maktstrid där det gäller att inte förlora något för egen del. Förr eller senare blir man besviken på människor.

Vi människor är inte fullkomliga. Den klassiska kristna tron "jag fattig syndare, frälst av nåd" har kritiserats för att man anser att begreppet fattig syndare, leder till neuroser och depressioner" - det kanske det kan vara om man stannar där. Men då har man inte förstått hela evangeliet, att vi är älskade trots detta och inte för att vi är så duktiga och perfekta. Denna grund behövs också i relationer människor emellan. Det betyder heller inte att man stannar i detta, utan att man också väljer att lämna synden och kämpa mot den, vilket Paulus kallar för ett ständigt maratonlopp. Vi kämpar alla med olika saker i livet. Det kan vara att man äter för mycket kalorier, eller är självcentrerad, lättirriterad etc. Den smala vägen är kämpigare än den breda som leder till fördärvet. Om vi tror att vi är fullkomliga gudar, så blir man förvirrad när man märker att man fortfarande har sitt kött/synd att kämpa mot.

Feminismen har missat en viktig sak för att nå målet att kvinnor skall få en fri och jämnställd ställning med männen. Själv är jag uppvuxen på 70-talet som var ytterst kristendomsfientlig. Särskilt föraktades den kristna moralen att vänta med sex till äktenskapet. Så är det fortfarande. Det anses som helt omöjligt. Och visst, det har lett till många alltför tidiga äktenskap som förr eller senare lett till skilsmässa som är minst lika illa. Så det är ett svårt kapitel. Men som förälder vill jag stödja min dotter att säga nej till killar innan hon träffat den som hon vill tillbringa resten av sitt liv med och som verkligen älskar henne. Jag vill att hon studerar och skaffar ett meningsfullt arbete, står på egna ben ekonomiskt, träffar en massa killar utan sex, men för att lära känna dem där det finns möjlighet att det utvecklas en kärleksrelation med en av dem som håller i längden. Först då kan livet utvecklas för att nå samma mål som feministerna har, att kvinnor inte är slavar under män som inte älskar dem.

Läs mer:
Jesus och kvinnan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar