torsdag 30 januari 2014

Kristna Värdepartiet och preventivmedelsförbud

Lite synpunkter efter att jag läst det nya Kristna Värdepartiets programförklaring, som mest verkar ha uppstått genom missnöje av KD´s politik kring abortfrågan.

Själv delar jag åsikter till viss del med samtliga etablerade partier, och är inte partibunden. Mest har jag lutat åt KD. När jag läst det nya partiets programförklaringen så undrar jag om de översatt något amerikanskt partiprogram, utan att själva har funderat igenom frågorna. Särskilt funderar jag över programpunkten om att förbjuda aborterande preventivmedel. Hur skulle detta gå till i praktiken? En del (troligen relativt få bland kyrkokristna) anser att användande av sådana preventivmedel (alla utom kondom och pessar), där det skulle kunna hända att ett befruktat ägg inte fastnar i livmodern, är att likställa med mord. Visserligen är det ett faktum att livet börjar vid befruktningen, och är den enda gräns som är korrekt vad gäller när livet börjar. Men att se detta som mord anser jag devalverar synen på allvarligheten i mord på utvecklade människor. Troligen är det detta tankesätt som enstaka mördare av abortläkare i USA har haft för att rättfärdiga sitt handlande.

Det finns klipp som vandrar runt på nätet om en tjej som blev våldtagen som tolvåring (i USA) av sin styvfar, och som önskade föda sitt barn och sedan propagerar för att det alltid är fel med abort. Jag blir ytterst obehagligt berörd av sådant. Det är skillnad över att få lov att själv fatta sådana beslut och tvinga dem på andra genom lagstiftning. Vem önskar ett samhälle där tolvåringar skall tvingas att föda sina barn?? Visserligen kan abort accepteras enligt Kristna Värdepartiets partiprogram om moderns liv är i fara, men man skall ändå försöka skydda fostret så långt det går (kanske tas ut i femte månaden och utvecklas vidare i kuvös??). Vem står fast vid sådana principer om det rör sitt eget barn i samma ålder om detta skulle bli våldtaget?

Jag gissar att dessa frågor inte är särskilt pragmatiskt genomtänkta utan stannar i teorin. Om synder likställs som lika allvarliga, så blir det inte allvarligare att mörda sin fru, än att skilja sig (Knutby), eller att mörda en abortläkare som att använda preventivmedel/genomgå eller utföra en abort. Om ett befruktat ägg jämställs med en utvecklad människa, blir människovärdet devalverat istället för jämställt.

Det är samtidigt problematiskt om abort enbart ses som ett preventivmedel att ta till i efterhand. Jag anser här att unga tjejer bör stärkas i att säga nej till killars påtryckningar, som det oftast handlar om. P-piller används av unga osäkra tjejer för att vara killarna till lags och behålla dem. Hormonerna kan dock medföra blodproppar och andra oönskade effekter på kroppen, vilket det är tjejerna som drabbas av och inte killarna. Tjejer vill i regel ha stabilare relationer än vad killar önskar, och tillfälliga förbindelser är inte till deras fördel. Feminism och kampen för ökad jämställdhet borde fokusera mer på detta.

Själv anser jag att man från samhällets sida bör minska antalet aborter genom utbildning och attitydförändring, samt stöd till tjejer att säga nej till påtryckningar från killar. Jag skulle också förespråka en sänkning av abortgränsen till 12 veckor, då fostret utvecklat känsel. Man får här påminna om att Sverige faktiskt inte har fri abort i dagsläget. Fri abort innebär att det är fullt lagligt att göra abort ända fram till att barnet föds. En viss tidsgräns finns redan för den enskildes rätt till självbestämmande gentemot fostrets rätt till liv. Vi har en mycket mer restriktiv lagstiftning till abort än vad USA har, där debatten också är starkare än här. Troligen beror detta på USA´s starka värderingar om att människans fria val inte skall begränsas av staten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar