torsdag 8 november 2012

Är människan gudomlig?

Är full av tankar efter en stresshanteringsföreläsning på jobbet. Mycket är självklart, t.ex. att man har möjlighet att fatta olika beslut som påverkar var man befinner sig i livet etc. Sedan har man mer eller mindre möjlighet att välja pga. begränsningar i ekonomi, intellektuella eller kulturella förutsättningar/begränsningar etc. Det finns mängder av "tänk dig frisk/framgångsrik/lycklig" litteratur, coacher etc, ursprunget ur österländsk filosofi och religion. Själv har jag svårt för övningar som vi utsattes för, där alla skulle säga till varandra "jag är gudomlig, du är gudomlig och jag älskar dig". Inte för att man inte skulle gilla sina kollegor - tvärtom jag har förmånen att vara omgiven av jättefina kollegor. Dock känns det som en press att på arbetstid säga att man är gudomlig - vilket är en religiös syn ursprunget ur New Age.

Tron att människan är gudomlig och genom egen kraft god, är grunden inom österländsk religion, New Age, och även satanism. Om människan är gud, kan man tänka sig frisk, man är ansvarig för sin egen olycka, sjukdom eller fattigdom. Vilken stress och press innebär då inte detta! Men verklig stressreducering ser jag först i det kristna föraktade budskapet, där människan inte alls framställs som god, utan tvärtom som en ofullkomlig syndare. Detta går helt emot New Age-filosofin. Men som Bibeln säger är det "sanningen som skall göra er fria".  När jag bekänner inför Gud, att jag är eländig och ingenting i mig själv och helt beroende av Guds nåd, det är först då som jag blir fri. Evangelium betyder ju som bekant "det glada budskapet" eftersom det inte stannar med att jag är eländig. Glädjen består i att jag kan säga att jag trots min ofullkomlighet är älskad av Gud. Amazing Grace!

Läs gärna Gilla läget av Barbara Ehrenreich

Svd positivt tänkande har ersatt bönen

Mer om New Age

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar