Under veckan har det i pressen skrivits om att religiösa fundamentalister, både bland kristna och muslimer, ligger bakom att Ugandas president skrivit under en lag som innebär livstids fängelse för den som utövar homosexualitet. Förslaget innebar från början dödsstraff för homosexuella, men ändrades till livstids fängelse. Enligt Amnesty International är homosexualitet olagligt i hela 38 av 54 länder i Afrika.
Tidningen Världen Idags ledare (som kan betraktas som en kristen fundamentalistisk tidning) ställer frågan om hur ska en kristen skall förhålla sig till detta. Ledaren skriver att "som kristen måste man kraftfullt fördöma när homosexuella misshandlas, förföljs eller rentav dödas. Inte för att de är homosexuella, inte heller trots att de är homosexuella. Homosexualitet är i sig varken en förmildrande eller försvårande omständighet för våld, hot eller trakasserier. Oavsett hur man definierar sig, eller vilka uppfattningar man har om sexuellt samliv, måste vi förstås betrakta det som moraliskt fel att göra ont mot människor som är skapade till Guds avbild och älskade av Honom. Vi står för alla människors lika värde, oavsett hur människor väljer att leva sina liv. Det är inte en fråga om deras moral, utan om vår moral. Kristen moral innefattar att stå upp för alla människors lika värde. Det är viktigt."
För det andra, skriver Lukas; "Moral och juridik är inte synonyma begrepp, utan vi måste lära oss att ibland skilja på dem. En sak kan vara moraliskt fel, men ändå laglig. Det finns många saker som är juridiskt accepterade i samhället, som är moraliskt klandervärda. I vissa frågor, där tredje part drabbas, måste vi, skriver Lukas Berggren, förstås verka för en juridisk förändring. Vi kan till exempel inte acceptera att 37 000 ofödda barn dödas varje år."
Min kommentar här, är att jag inte skulle använda begrepp som mord i samband med aborter å ena sidan och jag är inte för abortförbud. Å andra sidan, tycker jag att problematiken kring aborter, är underskattad i vårt samhälle.
Ledaren för Världen idag skriver vidare att "Men när det kommer till val av livsstil så måste vi värna enskildas frihet. Människor måste vara fria att forma sina liv, också i strid mot Guds vilja och även om människor skadar sig själva. Den fria viljan måste smärta Gud själv många gånger, men den är samtidigt garanten för sann kärlek. Att göra Guds moraliska standard till juridisk lag, och straffa alla brott mot den, blir därför problematiskt på flera sätt. Inte minst skulle vi få praktiska problem, för att vi skulle tvingas sätta alla människor i fängelse. Vem klarar av att leva upp till Guds standard? Särskilt svårt blir det utan Guds hjälp.
Det finns ingen motsättning mellan att juridiskt värna människors rätt till sin livsstil, så länge det inte drabbar någon annan, och samtidigt moraliskt klandra samma livsstil. Att Uganda väljer att utfärda livstidsstraff för homosexuella handlingar är inte bra. Vi har anledning att fördöma en sådan lag."
Jag håller helt med ovanstående.
Lukas Berggren fortsätter att skriva "För det tredje. Som kristna måste vi juridiskt värna vår egen, och andras, rätt att ha moraliska synpunkter på andra människors livsstil. Här blandas ofta begreppen. Den som har moraliska synpunkter på en homosexuell livsstil blir ofta betraktad som "homofob" i vår kultur. En så låg debattnivå kan vi förstås inte böja oss under. Som kristna har vi ett ansvar att predika Guds ord, rent och klart. Bibelns syn på utlevd homosexualitet är tydlig. Den kristen som välsignar homosexuella handlingar måste antingen hävda att Bibeln inte är ett uttryck för Guds vilja, eller också försöka förklara bort de bibeltexter som talar om homosexualitet. Båda alternativen vållar stora problem för en kristen. I rädsla för att stöta oss med vår kultur har vi ofta valt att vara tysta i livsstilsfrågor. Men vår tystnad hjälper inte den som brottas med homosexualitet eller annat. Tvärtom innebär vår tystnad ett svek mot de som vill leva efter Guds vilja."
Som kommentar till Lukas Berggrens ledarsida i Världen idag skulle jag vilja ta upp bra synpunkter från "Bibelfrågan" där Thor-Leif Strindberg skriver svar gällande en fråga om homosexualitet:
"Eftersom människan valde att gå sin egen väg har det genom årtusendena fötts miljoner - miljarder - människor som inte är sådana som Gud en gång avsåg. I själva verket är ingen av oss sådan som Gud en gång avsåg. Vi föds alla med en "läggning" som drar oss bort från Gud:
"Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller" (Rom 8:7)Vårt "jag", vårt mänskliga, köttsliga sinne, är helt enkelt inte gudstillvänt, utan det vill gå sin egen väg. Vi är alla syndare. Homosexuella såväl som heterosexuella. Så även om homosexualitet förvisso strider mot Guds ursprungliga avsikter med människan, så gäller det i lika hög grad alla andra avvikelser från den fullkomlighet som ytterst är Guds väsen och därmed hans vilja med oss. Ingen av oss är syndfri. Alla har vi brutit - och bryter - mot Guds vilja, Guds bud, på olika sätt (1 Joh 1:10).
Varför då peka ut och fördöma just denna avvikelse från fullkomligheten hos andra (en avvikelse som inte är självvald) - när vi själva, du och jag, dagligen gör oss skyldiga till hundratals synder (som dessutom är självvalda)?
"Vem är du som dömer din nästa?" (Jakob 4:12) "Med din dom över andra dömer du dig själv, eftersom du handlar likadant som den du dömer" (Rom 2:1-3)Det är inte vår uppgift att peka ut andras synder. Vi behöver inte diskutera dem över huvud taget. Om vi över huvud taget ska peka ut några enskilda synder (och syndare), så ska vi börja med de synder vi själva gör oss skyldiga till. Och den dagen vi är fria från de synderna - då kan vi kasta den första stenen (Joh 8:7). Inte förr!"
"Varför ser du flisan i din broders öga, när du inte märker bjälken i ditt eget?... Hycklare!" (Matt 7:1-5)
Min reflektion är att det ibland rangordnas vilka synder som är större än andra, t.ex. homosexualitet eller aborter. Efter att ha inflikat detta vill jag fortsätta att referera till Lukas Berggren igen;
"Den här världen har sina lagar och domstolar, Gud har sina lagar och sin domstol. Vi tror på en kommande dom, som inte kommer vara baserad på Svea rikes lag, utan på Guds egen lag, på hans moraliska standard. En dag kommer alla människor att stå inför Guds domstol och avlägga räkenskap. Den domen kommer att vara frikännande för alla som har sökt sin tillflykt till Jesus Kristus och fått sin synd förlåten. Vi har alla syndat och gått miste om härligheten, säger Bibeln. Men genom Jesus har vi fått nåd, han har tagit straffet på sig. Detta erbjudande, om frälsning från synd, måste vi fortsätta predika ända till den dag då han kommer tillbaka. Men vi människor kan inte lagstifta fram frälsning, eller straffa bort synden."
Slutsatsen är att kristen idétolkning, vare sig från liberala eller från fundamentalister aldrig kan ligga bakom några strafflagar mot homosexuella.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar